W myśl art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Jako organ administracji rządowej na terenie województwa wojewoda w granicach przyznanych mu kompetencji wydaje akty prawa miejscowego oraz akty prawne, które nie zawierają przepisów powszechnie obowiązujących. Akty prawne wojewody przyjmują formę rozporządzeń lub zarządzeń, przy czym zarządzeniem wojewody jest akt zawierający jednostkowe rozstrzygnięcie gospodarcze, organizacyjne lub określający stanowisko w konkretnej sprawie. Ponadto wojewoda może wydawać zarządzenia wewnętrzne jako akty kierownictwa wewnętrznego. Zgodnie z ustawą z dnia z dnia 23 stycznia 2009r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 31 poz. 206) wojewoda może stanowić dwa rodzaje aktów prawa miejscowego: rozporządzenia wykonawcze i rozporządzenia porządkowe. Pierwsze z nich obejmują akty prawa wydawane na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych, które obowiązują na obszarze województwa lub jego części (art. 59).Drugie wojewoda wydaje, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego (art. 60).Za naruszenie ich przepisów rozporządzenia porządkowe wojewody mogą przewidywać kary grzywny wymierzane na zasadach i trybie określonych w prawie o wykroczeniach.Rozporządzenia porządkowe są niezwłocznie przekazywane Prezesowi Rady Ministrów, marszałkowi województwa, starostom, prezydentom miast, burmistrzom i wójtom, na których terenie mają być stosowane. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego oraz wydawania wojewódzkiego dziennika urzędowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2007 Nr 68, poz. 449 i z 2009r. Nr 31, poz. 206). Natomiast szczegółowy sposób tworzenia aktów prawnych wojewody określa regulamin organizacyjny Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego. Zgodnie z nim opracowanie projektu aktu prawnego należy do obowiązków właściwego merytorycznie wydziału urzędu. Do projektu aktu prawnego załącza się uzasadnienie podpisane przez projektodawcę aktu, które w szczególności powinno zawierać umotywowanie potrzeby wydania aktu prawnego oraz określenie konsekwencji społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych, jakie wywoła akt prawny. Przy tworzeniu projektów aktów prawnych należy stosować obowiązujące zasady techniki legislacyjnej. W razie potrzeby projekt aktu prawnego uzgadniany jest również z odpowiednimi wydziałami merytorycznymi urzędu, a następnie opiniowany pod względem prawnym i redakcyjnym przez Zespół Radców Prawnych. Tak przygotowany projekt rozporządzenia przedkładany jest wojewodzie do podpisu. Akty prawa miejscowego ustanowione przez wojewodę ogłaszane są w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego, a rozporządzenia porządkowe ponadto w drodze obwieszczeń i w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego przekazu. Inne akty prawne Wojewody są ogłaszane w Dzienniku, jeśli przepis szczególny tak stanowi.
|