programowanie procesu zapobiegania zagrożeniom i ustalanie procedur reagowania kryzysowego;
opracowywanie wojewódzkiego planu reagowania kryzysowego, w tym:
a) opracowanie planu głównego i załączników funkcjonalnych,
b) opiniowanie planu przez WZZK,
c) przedstawienie planu do zatwierdzenia organowi administracji publicznej wyższego szczebla,
d) bieżąca aktualizacja planu oraz załączników funkcjonalnych;
przygotowanie w oparciu o analizę zagrożeń w poszczególnych powiatach, zaleceń Wojewody do powiatowych planów reagowania kryzysowego oraz nadzór nad opracowywaniem tych planów w organach samorządu terytorialnego;
opracowywanie i aktualizowanie wojewódzkiego planu ochrony infrastruktury krytycznej w tym:
a) opracowanie planu,
b) uzgadnianie planu,
c) przedstawienie planu do zatwierdzenia organowi administracji publicznej wyższego szczebla,
d) aktualizacja planu;
sporządzanie wojewódzkiego planu działania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego, w tym:
a) opracowanie planu,
b) uzgadnianie planu,
c) przedstawienie planu do zatwierdzenia organowi administracji publicznej wyższego szczebla,
d) aktualizacja planu;
sporządzanie wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych, w tym:
a) opracowanie planu,
b) uzgadnianie planu,
c) przedstawienie planu do zatwierdzenia,
d) aktualizacja planu;
wprowadzanie działań interwencyjnych w przypadku zdarzenia radiacyjnego na terenie województwa oraz sporządzanie i aktualizowanie wojewódzkiego planu dystrybucji preparatów jodowych, w tym;
a) bieżący monitoring sytuacji radiacyjnej,
b) sporządzanie planu dystrybucji preparatów jodowych,
c) przedstawienie planu do zatwierdzenia,
d) aktualizacja planu;
planowanie udziału pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych RP do wykonywania zadań o których mowa w art. 25 ust 3 ustawy o zarządzaniu kryzysowym;
planowanie wsparcia przez organy administracji publicznej realizacji zadań Sił Zbrojnych RP;
planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego;
zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia, w tym:
a) opracowywanie i realizacja treningów łączności,
b) opracowywanie ćwiczeń z zakresu zdarzeń radiacyjnych,
c) opracowywanie ćwiczeń z zakresu ochrony przeciwpowodziowej;
realizowanie zadań z zakresu infrastruktury krytycznej, w tym:
a) gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących infrastruktury krytycznej,
b) opracowywanie i wdrażanie procedur na wypadek zagrożeń infrastruktury krytycznej,
c) współpraca z właścicielami oraz posiadaczami w zakresie ochrony obiektów;
dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa dla Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
współudział w opracowywaniu wojewódzkiego planu obrony cywilnej i planu operacyjnego funkcjonowania województwa w zakresie zarządzania kryzysowego;
współudział w ustalaniu zadań w zakresie obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego dla organów samorządu terytorialnego, instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych;
koordynowanie realizacji zadań zarządzania kryzysowego przez organy terenowej administracji samorządowej, instytucje, przedsiębiorstwa i organizacje społeczne na terenie województwa;
koordynowanie współdziałania jednostek organizacyjnych administracji rządowej, samorządowej, zespolonej i niezespolonej w przypadku działania podczas klęsk żywiołowych i w czasie innych nadzwyczajnych zagrożeń;
prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w tym:
a) opracowywanie wniosków dotyczących ustalenia (zmiany) składu WZZK,
b) opracowywanie dokumentów działań i prac zespołu,
c) organizowanie i prowadzenie ćwiczeń i treningów WZZK;
zapewnianie należytego funkcjonowania Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego poprzez zabezpieczenie całodobowych dyżurów Dyżurnej Służby Wojewody w tym:
a) utrzymywanie kontaktu i współdziałanie z instytucjami realizującymi ciągły monitoring środowiska,
b) wymiana informacji ze służbami dyżurnymi administracji zespolonej i niezespolonej oraz z innymi służbami i inspekcjami,
c) pozyskiwanie informacji i opracowywanie dobowych meldunków o sytuacji województwie,
d) przygotowywanie i przekazywanie ostrzeżeń, komunikatów, informacji o ekstremalnych warunkach meteorologicznych i hydrometeorologicznych w tym syntetycznych informacji dla lokalnych środków masowego przekazu,
e) utrzymywanie stałego kontaktu z Departamentem Zarządzania Kryzysowego, Dyżurna Służbą Operacyjną MSWiA, oraz centrami zarządzania kryzowego powiatów,
f) realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
opracowywanie projektów aktów prawnych Wojewody – Szefa Obrony Cywilnej Województwa w zakresie zarządzania kryzysowego;
wykonywanie zadań z wykazu przedsięwzięć Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego;
zapewnianie koordynacji międzypowiatowej, współpraca z sąsiednimi województwami w przypadku zaistnienia zdarzeń noszących znamiona kryzysu;
koordynacja współpracy trans granicznej w zakresie ochrony ludności i ratownictwa, w tym:
a) realizacja zadań i procedur przewidzianych w umowach i porozumieniach międzynarodowych dotyczących współpracy i wzajemnej pomocy przygranicznej w przypadku katastrof, klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń,
b) inicjowanie nowych form współpracy przygranicznej mającej na celu wzajemną pomoc w przypadku nagłych zdarzeń powodujących zagrożenie ludzi, środowiska i mienia,
c) doskonalenie wzajemnej wymiany informacji o zagrożeniach,
d) opracowywanie sprawozdań i informacji dotyczących współpracy przygranicznej w zakresie zarządzania kryzysowego;
koordynowanie przedsięwzięć w zakresie udziału organizacji pozarządowych, w tym pożytku publicznego i wolontariatu w przedsięwzięciach zarządzania kryzysowego, a zwłaszcza:
a) prowadzenie rejestru organizacji działających na obszarze województwa,
b) ustalanie zadań i zakresu współpracy,
c) przygotowanie stosownych porozumień;
monitorowanie zagrożeń związanych z rozwojem cywilizacyjnym i siłami przyrody oraz alarmowanie ludności w wypadku ich wystąpienia;
prowadzenie monitoringu w zakresie występujących zagrożeń i bieżących sytuacji w placówkach służby zdrowia;
organizowanie i zapewnienie działania wojewódzkiego systemu, wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania, w tym:
a) organizacja i przygotowanie do działania Wojewódzkiego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania (WOADA),
b) nadzór nad tworzeniem i przygotowaniem do działania wojewódzkich i powiatowych elementów systemy,
c) organizowanie i prowadzenie ćwiczeń i treningu systemu ze szczególnym uwzględnieniem zasad formatowania meldunków NBC wg normy ATP 45 B;
koordynowanie przedsięwzięć w zakresie organizacyjnego przygotowania do prowadzenia likwidacji skażeń;
planowanie, organizowanie i utrzymanie systemu łączności w sieci zarządzania Wojewody, sieci koordynacji ratownictwa i dla potrzeb obrony cywilnej w tym:
a) planowanie środków finansowych na zakup urządzeń łączności, ich utrzymanie i konserwację,
b) prowadzenie treningów systemu powszechnego ostrzegania ludności o zagrożeniach,
c) prowadzenie treningów w odbiorze sygnałów o zagrożeniach w sieci radiowej Korpusu Obrony Powietrznej;
zbieranie i dokumentowanie dla potrzeb Wojewody informacji w zakresie zapobiegania zagrożeniom życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku, a także zapobiegania klęskom żywiołowym;
prowadzenie spraw związanych z ochroną przeciwpowodziową w województwie i współpraca z Regionalnymi Zarządami Gospodarki Wodnej, Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej oraz Lubuskim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych w tym:
a) monitoring hydrometeorologiczny i zjawisk lodowych,
b) udział w przeglądach stanu technicznego urządzeń melioracyjnych i wałów przeciwpowodziowych;
współdziałanie w prowadzeniu spraw związanych z usuwaniem skutków powodzi;
koordynowanie szacowania strat w sytuacjach występowania kryzysu;
opracowywanie raportów strat, programów odbudowy i nadzorowanie ich wykonania;
ewidencja i nadzór nad przewozem drogowych i kolejowych ładunków i towarów niebezpiecznych;
prowadzenie katalogu charakterystyki zasadniczych, szkodliwych substancji chemicznych;
wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych wynikających z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych;
wykonywanie zadań punktu kontaktowego ds. CIMIC, w tym:
a) koordynacja przedsięwzięć związanych z udziałem pododdziałów sił zbrojnych w realizacji zadań zarządzania kryzysowego,
b) koordynacja działań w zakresie udzielania i przyjmowania pomocy humanitarnej;
współdziałanie z Wydziałem Polityki Społecznej w zakresie udzielania pomocy bezdomnym w okresie zimy oraz w zakresie opracowywania wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne;
współudział w kontroli i nadzorze realizacji zadań zarządzania kryzysowego, ratownictwa medycznego i obrony cywilnej w jednostkach samorządu terytorialnego, instytucjach, przedsiębiorstwach i organizacjach społecznych na terenie województwa;
tworzenie i aktualizacja wojewódzkiej bazy danych na potrzeby zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej w tym:
a) aktualizacja baz danych „ARCUS” o siłach i środkach obrony cywilnej w województwie,
b) prowadzenie „statystyki zdarzeń”,
c) aktualizacja stanu magazynu RCKiK,
d) aktualizacja zestawienia wolnych łóżek w szpitalach województwa lubuskiego,
e) obsługa i aktualizacja systemu „SSAPIK” do grupowego wysyłania SMS-ów z ostrzeżeniami i ważnymi informacjami;
opracowywanie i aktualizacja map cyfrowych;
opracowywanie dokumentów graficznych w zakresie oceny zagrożeń;
realizacja Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”, w tym:
a) udział w opracowywaniu projektów w celu pozyskania środków finansowych,
b) organizacja konkursu Wojewody na realizację programu,
c) przygotowanie projektów umów na realizację zadań,
d) udział w rozliczaniu finansowym programu;
współudział w ocenie stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań;
współudział w przygotowaniu i organizowaniu planowej i doraźnej ewakuacji ludności oraz prowadzeniu akcji ratunkowych;
administrowanie i współtworzenie serwisu internetowego Wydziału;
współudział w szkoleniu w zakresie obrony cywilnej kadr kierowniczych, aparatu wykonawczego i członków formacji obrony cywilnej;
współudział w nadzorowaniu szkoleń i ćwiczeń obrony cywilnej w samorządowych jednostkach organizacyjnych;
współudział w planowaniu i podziale środków finansowych;
nadzorowanie realizacji zadań inwestycyjnych z zakresu zarządzania kryzysowego.